Tuesday, December 21, 2010

...Atlanta.

Nyt kun kirjottelen tätä juttua olen vihdoin Atlantan lentokentällä ja tällä hetkellä seuraava lentoni olisi menossa Moskovaan. Atlantan lentokenttä on ihan hiton iso, mutta siltikään täällä ei ole ilmaista nettiä :( Ihmettelen vain, että mitä hittoa. Yksi Amerikan suurimmista lentokentistä ja pääsen vain paikallisten museoiden ja yliopistojen nettisivuille. Like that's any help.

On siis sanomattakin selvää, että kuolen tylsyyteen. Onneksi mulla on iTunesiin ladattuja biisejä, joten on edes vähän viihdykettä.

Tänne Atlantaan pääsy oli siis ihan kaamea sekasorto. Alun perin suunnitelmana oli siis lentää eilen Pensacolasta 11.25 Memphisiin. Memphisissä oltaisiin odoteltu viitisen tuntia seuraavaa lentoa kohti Amsterdamia. Amsterdamissa odottelua olisi ollut luvassa yhdeksän tuntia (hiphei!) ja sieltä sitten Helsinkiin. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisin jo parin tunnin päästä Suomessa.

Uutisissa on ollut paljon juttua lumimyrskyjen aiheuttamista ongelmista, mm. Frankfurtissa, Lontoossa sekä jonkin verran myös Amsterdamissa. Sää ei kuitenkaan meidän suunnitelmien muutoksiin oikeastaan kauheasti vaikuttanut. Amsterdamissa ei oltu peruttu yhtään lentoa Helsinkiin. Lentomme Memphisiin oli ensin aamulla vain myöhästynyt (vain vaivaiset viitisen tuntia!) ja eräs kiltti lentokentän työntekijä auttoi meitä check-in:ssä. Menimme sitten odottelemaan konetta. Kun konetta ei sitten neljän aikaan vielä kuulunut alettiin vähän huolestua. Kone vihdoin saapui, mutta lennon ilmoitettiin myöhästyvän ainakin puoli tuntia rengaspainevian vuoksi. Siinä vaiheessa oli sellanen järkyttävä vitutus jo takaraivossa, että huhhuh. Mentiin sitten kysymään, et mites nää meidän lennot. Ensin yksi jamppa tarjosi meille lentoja TIISTAIKSI reitillä PNS-ATL-Pariisi-Helsinki. Oli vähän sellanen WTF?-fiilis. Ilmeisesti Helsinkiin menevät lennot oli kaikki täynnä ja lentoja oli varmaan vähemmän menossa, koska se sää sekotti isojen kenttien liikenteen.

Se jamppa neuvoi meidät alakertaan ja siellä meitä pitkän jonotuksen jälkeen meitä auttoi taas se sama kiltti työntekijä. Se soitteli eri paikkoihin, kun kysyttiin, etteikö me mitenkään päästäis lähtemään aikasemmin ku kahden päivän päästä. Piiiiiitkän odotuksen jälkeen nähtiin vihdoin valoa tunnelin päässä. Se nainen oli soitellut muitakin lentoyhtiöitä läpi ja saatiin lennot PNS-ATL-Moskova-Helsinki. Lennot on siinä määrin erikoiset, että kaksi ekaa lentoa on Delta Airlinesin ja viimeinen on Finnairin. Päästiin siis tosiaan tänä aamuna lähtemään ja nyt istutaan Atlantan lentokentällä ja pian päästään koneeseen, joka vihdoin vie meidät Atlantin yli. Nyt kun kattelee ympärilleen niin aika paljon venäläisiä näkyy. Itäsuomalaisena osaan kyllä tunnistaa venäläisen jo kilometrin päästä. Ei siis millään pahalla, mutta venäläiset vaan näyttää erilaisilta varsinkin kun nää suurin osa on turisteja.

Koska meidän lennot peruuntui lentoyhtiön mokan takia, saatiin majoitus ja kyydit ilmaiseksi. Meidän hotelli oli Homewood Suites, joka on osa Hilton-hotelleja. Toisin sanottuna saatiin ökyhotelli käyttöön. Saatiin myös vouchereita, joita pystyttiin käyttämään hotellin suite storessa ja lentokentän ravintolassa. Meillä oli käytössä myös hotellin shuttle, joka kyyditsi meitä lentokentän lisäksi myös illalla syömään. Me mentiin sitten TGI Fridaysiin ja otettiin siellä muutamat. Se oli sitten vihdoin se viimeinen ateria Pensacolassa. Mutta se hotellihuone! Se oli ihan mahtava! Ajattelin, että se on sellainen perinteinen; yksi huone, jossa on sänky, jossakin nurkassa telkkari ja pieni koppi, jossa on kylppäri. Mutta ei. Meillä oli pieni keittiökomero ja keittiönpöytä, olkkari, jossa oli sohva, nojatuoli ja taulutelkkari. Makkari oli erikseen ja siellä oli järkky iso sänky (kunnon perinteinen amerikkalainen kingsize) ja tietysti myös siellä oli taulutelkkari. Se sänky oli kyllä niiin jees! Olisin voinu jäädä nukkumaan sinne, mutta mieluummin haluan omaan sänkyyn vihdoin. Untuvatyynyt ja ihana, paksu, ilmava peitto. Kylppäri oli aika perus, mutta silti en voi valittaa. Se oli tosi siisti ja eipä siellä nyt kauheesti aikaa tullut vietettyä :D Huvittaa oli vaan kaikki yksityiskohdat mitä ne niihin huoneisiin oli laittanut; suihkuverhossa oli magneetit, että se pysyi paikoillaan, vessapaperirullassa oli hotellin oma sinetti ja kaikki kylpytuotteet oli Neutrogenan tuotteita, eikä mitään halpiskamoja niinku yleensä. Se hotellin aulakin oli ihan uskomaton; kunnon joulukoristeet (pähkinänsärkijänukkeja joka puolella, takassa tulet yms.) ja aamupalakin oli aika jees. Kahvikermaankin oli neljä eri makuvaihtoehtoa, ja löyty jopa jotain muutakin ku pikapuuroa ja muroja. Suosittelen sitä hotellia kenelle tahansa, kellä on varaa. Katsastin netistä, että meidän huone olis ollu sellaset $169/yö. Ei ihan mun lompakolle sopiva majapaikka. Mutta mikäs siinä, kun Delta Airlines kustantaa kaiken.