Wednesday, August 8, 2012

...exchanging a return.

Teen nyt pitkästä aikaa ihan tekstipostausta. Tämä on nyt alennusmyyntejä ajatellen hieman myöhässä, mutta teen nyt tällaisen pienen jutun vaatteiden, ei niinkään ostamisesta, vaan palauttamisesta. Ajattelin kirjoittaa aiheesta, koska minulle tulee monesti työssäni vastaan ihmisiä, jotka eivät ole varmoja pelisäännöistä.


Lähdetään nyt ensinnäkin siitä, että tavallisesten konkreettisten myymälöiden ei ole pakko ottaa vastaan palautuksia, jos koko ei osunut oikeaan tai vaate ei enää kotona ollutkaan niin ihana kuin kaupassa. Mikään laki ei velvoita myymälää ottamaan sellaisia tuotteita takaisin tai vaihtamaan niitä. Kuitenkin monet yritykset tarjoavat lisäksi erilaisia palautus- ja vaihtoaikoja, jotka vaihtelevat yrityksen mukaan. Yleensä näistä ilmoitetaan jo kuitissa, mutta niistä kannattaa myös kysyä myyjältä, jos on epävarmuutta. Esim. lahjoilla saattaa olla vain vaihto-oikeus, mutta se on tosiaan myymäläkohtaista.

Se kuitti onkin tärkeä juttu. Se kannattaa aina ottaa edes sinne muovipussiin mukaan. Vaihto- ja palautusoikeudet yleensä pätevätkin ainoastaan kuittia vastaan. Joissakin paikoissa ne voidaan etsiä, toisissa taas ei. Prosessi on joka tapauksessa huomattavasti nopeampi ja kivuttomampi sen kuitin säilyttää.

Mikäli tuotteessa on jokin vika (esim. vetoketju ei toimi, vaatteessa on jossakin reikä tai tahra) sen voi aina viedä takaisin ja tehdä reklamaation. Tätä varten kuittia välttämättä tarvitse. Se olisi hyvä olla mukana, mutta se ei ole välttämätön. Nykyään monet halpaketjut mieluiten ottavat viallisen tuotteen takaisin ja vaihtavat sen uuteen tuotteeseen tai lahjakorttiin. Mutta oikeasti myymälällä on oikeus ensi korjata tuote, ja tottakai se on asiakkaalle ilmaista. Monesti kuitenkin edullisen tuotteen korjauttaminen maksaisi enemmän kuin mitä tuotteesta saisi katetta, joten yleensä korjauttaminen pätee hieman kalliimpiin tuotteisiin. Jos tuotetta ei voi korjata tai tilalle ei voi antaa uutta, viimeinen mahdollisuus on kaupan purku eli toisin sanoin saat rahasi takaisin. Tilalle voidaan tarjota lahjakorttia, mutta sitä ei ole pakko ottaa vastaan vaan reklamaatiossa rahat voi halutessaan saada takaisin.


Tuotteen ei myöskään tarvitse olla rikki heti, kun se otetaan käyttöön, jotta siitä voi tehdä reklamaation. Kuitenkaan vuoden vanhaa takkia on turha mennä reklamoimaan. Vaikka takin käyttöiän periaatteessa tulisi olla pidempi kuin vuosi, siinä vaiheessa asiakas ei voi todistaa onko takkia käytetty hällä väliä-asenteella vai hellävaroen. Käyttöikä on vähän suhteellinen käsite, mutta jos tuotteesta huomaa, että siinä on valmistusvirhe, siitä kannattaa käydä kysymässä. Yleisimpiä valmistusvirheitä on juurikin hajonneet vetoketjut, väri- ja ompeluvirheet yms. Tuotetta ei myöskään voi reklamoida, jos sitä ei ole hoidettu ohjeiden mukaan. Itsekään en pese käsipesu-merkittyjä vaatteita käsin, vaan heitän ne koneeseen hienopesuun, mutta en myöskään menisi kauppaan valittamaan, jos se kyseinen vaate menisikin piloille. Mutta jos esim. farkuista lähtee nappi ensimmäisen viikon sisään, tuotteen voi viedä takaisin.

Monesti lukee, ettei aletuotteilla ole vaihto- ja palautusoikeutta. Silloin ei voi siis palauttaa hutiostoksia, mutta reklamaation voi edelleen tehdä. Vaikka ostaisikin vaatteensa alennusmyynneistä, niiden tulee olla ehjiä ja käyttökelpoisia.

Nettikaupat ovat tietysti oma lukunsa ja suomalaisilla nettikaupoilla on vähintään kahden viikon palautusaika. Ulkomaisten nettikauppojen kanssa kannattaa aina olla tarkempi, sillä ajat ja käytännöt ovat erilaiset yrityksestä riippuen. Aina jo tilausta tehdessä kannattaa tarkistaa mitkä ovat palautusoikeudet.

Varmasti monelle tämä homma on ihan selvää kauraa, mutta toivottavasti tästä oli apua edes jollekin! :)

No comments:

Post a Comment